melioner copy

اینفلوئنسر مارکتینگ و انواع اینفلوئنسر اینستاگرام

 

امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ روشی جدید و بسیار کار آمد در تبلیغات دیجیتال است. معمولا برند ها از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ، از افراد معروف و تاثیر گذار و یا صفحات پر بازدید اینستاگرام کمک گرفته و با آن ها همکاری می کنند تا برند خود را خیلی سریعتر و آسان تر به مشتریان معرفی کنند. برای آشنا شدن کامل با اینفلوئنسر مارکتینگ و انواع آن تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

قبل از اینکه وارد جزئیات مربوط به اینفلوئنسر مارکتینگ شویم، ابتدا باید مفهوم کلی و کامل این موضوع را بدانیم.

در واقع اینفلوئنسر مارکتینگ، یک روش بازاریابی تاثیر گذار است. به این معنا که شما بازاریابی و معرفی محصول خود را از طریق اینفلوئنسر ها انجام می دهید.

در این روش اینفلوئنسرها (influencers) در ازاء معرفی و تبلیغ محصولات و یا خدمات شما به مخاطبان خود، مبلغ، محصول و یا خدماتی را از شما دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید» اینستاگرام مارکتینگ

1- تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر

اینفلوئنسرها نوع محتوایی که ارائه می‌دهند در مورد نوع مد و سبک زندگی خود است. آن ها در مورد زندگی خود در موضوع های مختلف مثل ورزش کردن، محیط ‌زیست و… صحبت کرده و لحظات خود را با مخاطبین خود به اشتراک می گذارند.

امروزه اینفلوئنسر‌هایی مورد توجه قرار می گیرند که در اینستاگرام تولید محتوای با کیفیتی انجام دهند. بنابراین پیج آن ها باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • انتشار مرتب محتوا در شکل های مختلف از جمله استوری، لایو، پست ویدئویی و …
  • به موضوعات مختلف روز بپردازند و آن ها را مورد بحث و بررسی قرار دهند
  • محتوای آن ها باید از ویژگی های سمعی و بصری خوبی برخوردار باشد
  • تعامل مرتب با مخاطبان داشته باشند

رعایت  این موارد باعث افزایش جذب مخاطب می شود و به افزایش تعداد بازدید کنندگان آنها نیز کمک می‌کند. این اینفلوئنسر ها همچنین گزینه های خوبی برای تبلیغات در اینستاگرام می باشند.

ولی بلاگرها به طور کلی هدف دیگری دارند و این هدف سرگرم کردن یا آموزش دادن مخاطبین خود از طریق تولید محتوا های تخصصی تر است. بلاگر ها این اهداف خود را می‌ توانند از طریق انتشار محتوا به صورت مقاله، تصویر و یا ویدیو به مخاطبین خود ارائه دهند.

2- تفاوت اینفلوئنسر و واینر

اگر بخواهیم تعریفی از واینر ها داشته باشیم باید بگوییم که واینر ها افرادی هستند که کلیپ ها و ویدیو های طنز و سرگرم کننده تولید و منتشر می کنند. این افراد سبک های طنز متفاوت و مخصوص به خود را دارند.

در حالی که اینفلوئنسر ها در حوزه های مختلفی فعالیت و تولید محتوا می کنند. در واقع یک واینر می تواند اینفلوئنسری باشد که به تولید محتوای کمدی و طنز می پردازد.

3- تفاوت اینفلوئنسر و فالش گرامر

در این بین نیز تعدادی از افراد هستند که نمی توانیم آن ها در هیچ یک از دسته های ذکر شده قرار دهیم. در واقع این افراد شامل افراد پر حاشیه ایی می شوند که معمولا در اینستاگرام فعالیت می کنند و فالش گرامر نام دارند.

این افراد با هدف قرار دادن خط قرمز های موجود در جامعه امروزی و تولید محتوا نامناسب، سعی در جلب توجه کاربران دارند. اکثر کاربران اینستاگرام اینگونه افراد را ریپورت می کنند تا اینستاگرام هم متوجه نامناسب بودن محتوا این افراد بشود ولی متاسفانه در مقابل هم کاربرانی وجود دارند که با وجود اطلاع از نامناسب بودن محتوا های منتشر شده باز هم این افراد را دنبال و حمایت می کنند.

بیشتر بخوانید» تفاوت فالوور و فالووینگ

انواع اینفلوئنسر اینستاگرام

اینفلوئنسر ها در اینستاگرام بسته به پارامترهای گوناگون به دسته های متنوعی تقسیم می شوند. بسیاری از آن ها محتوا پیج خود را بر اساس موضوع خاصی پایه ریزی می کنند و در کنار آن نیز به بحث و اشتراک گذاری موضوعات دیگر و همچنین زندگی روزانه خود می پردازند. در اینستاگرام ما چندین نوع اینفلوئنسر را داریم که در این قسمت ما به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم.

1- سلبریتی‌ های مشهور

منظور از سلبریتی های مشهور ستاره های موسیقی، سوپراستارها، ورزشکاران و اشخاص تراز اول قدرت هستند. معمولا افراد مشهوری که در اینستاگرام فعالیت دارند تنها در یک راستا پست نمی گذارند، بلکه در مورد شخصیت عمومی، ویژگی و زندگی شخصی خود نیز پست ها و استوری هایی را با مخاطبین خود به اشتراک می گذارند تا اینگونه بتوانند علاقه و مشارکت طرفداران را به سمت خود جذب کنند.

2- اینفلوئنسر های ماجراجو

این دسته شامل افراد گردشگر، عکاسان ماجراجو، افراد علاقه‌ مند به فعالیت‌ها و ورزش‌ های حرفه ایی می شود. اینستاگرام به شدت بر زیبایی شناسی تمرکز دارد و به عنوان یک شبکه اجتماعی کاربردی و جذاب، با زیباترین و حرفه ایی ترین عکس‌ های مناظر و طبیعت و عکس هایی با موضوعات متنوع دیگر، در رسانه‌ های اجتماعی جایگاه خود را بدست آورده است.

کاربران مشغول در اینستاگرام به دنبال تماشای چیزی مهم تر از عکس‌ های تعطیلات هستند، اکثر افراد به دنبال عکس‌ ها و ویدیو هایی هستند که یک داستان با خود به همراه دارد و یک احساس ماجراجویی را منتقل می‌کند.

3- اینفلوئنسر های آموزش دهنده (مربی)

این افراد شامل وبلاگ نویسان غذا، کارشناسان و متخصصان در زمینه های مختلف می باشند. با اضافه شدن بسیاری از ویژگی ها و امکانات جذاب به اینستاگرام، این شبکه اجتماعی تبدیل به یک پلتفرم قدرتمند برای انتشار پست ها به صورت عکس و ویدیو در حالت های مختلف شده است.

اکنون با استفاده از کلیپ ها، استوری ها و بومرنگ و… افراد می توانند نوع جدیدی از تولید محتوا را در صفحات خود داشته باشند و از این طریق در مورد موضوع های مختلف در اینستاگرام آموزش دهند.

4- گوروها

زیبایی، شیوه زندگی، تناسب اندام، فشن و… در این دسته قرار می گیرد. افرادی که در این گروه‌ قرار می گیرند مانند مربیان هستند. بسیاری از این افراد راهنمایی‌ ها و چگونگی‌ های انجام کار هایی را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند، اما مطالب و آموزش های آن ها به صراحت افرادی که در حوزه مربیگری فعالیت می کنند نیست و اکثر این افراد موضوعات بسیار تخصصی را پوشش می‌دهند.

5- تولید کنندگان محتوا

سازنده های کلیپ های کوتاه و واینرها در این دسته فعالیت می کنند. این افراد از به اشتراک گذاشتن پست ها و استوری هایی که صرفا مربوط به زندگی خودشان است خود داری می کنند و در پی تولید محتوا هایی با ارزش با موضوعات مختلف مثل طنز و… هستند.

اینفلوئنسر ها بر اساس تعداد فالوور هایشان

اینفلوئنسرهای اینستاگرام بر مبنای تعداد فالوورهایشان به ۴ دسته کلی تقسیم می‌شوند که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

  • مگا اینفلوئنسرها (Mega Influencers)
  • ماکرو اینفلوئنسرها (Macro Influencers)
  • میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers)
  • نانو اینفلوئنسرها (Nano Influencers)

1- مگا اینفلوئنسر کیست؟

مگا اینفلوئنسرها افرادی هستند که بیش از یک میلیون فالوور دارند. برای مثال در این گروه، می توانیم سلبریتی ‌ها و افراد سیاسی را نام ببریم که در این گروه جای دارند و هر کدام از آن ها در زمینه ها و مباحث مخصوص به خود فعالیت دارند.

مزیت دادن تبلیغات به مگا اینفلوئنسرها این است که پیام تبلیغاتی شما را به طیف وسیعی از مخاطبان نشان می دهد ولی از معایب آن، این است که معمولا صفحه اینستاگرام مگا اینفلوئنسرها از نرخ تبدیل بالایی برخوردار نیست. چون فالوورهای آن ها شامل افراد بسیار مختلفی با علایق متفاوتی هستند.

همچنین تبلیغ دادن به مگا اینفلوئنسرها نیازمند صرف بودجه زیادی می باشد. در واقع مگا اینفلوئنسرها بیشترین میزان نشر و کم‌ ترین نرخ تعامل را دارند و فقط برای وایرال کردن محتوا مناسب هستند.

2- ماکرو اینفلوئنسر کیست؟

ماکرو اینفلوئنسرها در دسته‌ دوم قرار می گیرند و این لقب به افرادی تعلق می گیرد که بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون فالوور دارند. ماکرو اینفلوئنسرهای بسیاری نیز وجود دارند که در اینستاگرام در زمینه‌های مختلفی فعالیت می کنند.

ماکرو اینفلوئنسرها نیز امکان ارسال پیام تبلیغاتی شما را به طیف وسیعی از مخاطبان دارند، اما تفاوت برگزاری کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ با این گروه، با مگا اینفلوئنسرها در این است که اگر شما جامعه هدف مشخصی برای برگزاری کمپین دیجیتال مارکتینگ خود دارید و می خواهید محتوای تبلیغاتی شما به گروه خاصی از افراد موجود در بازار نمایش داده شود، پیشنهاد ما به شما انتخاب ماکرو اینفلوئنسرها خواهد بود. چرا که علاوه بر هزینه کمتر، مخاطبین ماکرو اینفلوئنسرها از دسته‌بندی مشخص‌تری برخوردار هستند.

3- میکرو اینفلوئنسر کیست؟

دسته سوم میکرو اینفلوئنسرها هستند که بین k۱۰ تا k۱۰۰ فالوور دارند. این گروه از اینفلوئنسر ها، معمولا یک موضوع و زمینه خاصی را برای فعالیت و جذب مخاطب انتخاب می‌ کنند و به عنوان یک فرد حرفه ایی در آن زمینه، به تولید محتوا می‌ پردازند.

میکرو اینفلوئنسرها می توانند تاثیر زیادی بر مخاطبان خود بگذارند و بر خلاف مگا و ماکرو اینفلوئنسرها، از فالوورهای یکدست تر و هماهنگ تری در حیطه کاری و موضوعی خود برخوردار هستند.

تعداد فالوورهای میکرو اینفلوئنسرها به میزان قابل توجهی از دو گروه دیگر کمتر است که همین امر موجب عدم انتخاب این افراد در برگزاری کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ از سوی بسیاری برندها و شرکت‌های تبلیغاتی شده است.

اما نکته حائز اهمیت این است که مخاطبین این گروه، صمیمیت بیشتری با فردی که دنبال می‌کنند دارند و همین موضوع موجب بالا بودن نرخ تبدیل این گروه از اینفلوئنسر هاست. همچنین یکی دیگر از مزایای برگزاری کمپین‌ با میکرو اینفلوئنسرها، پایین بودن هزینه تبلیغات آن هاست.

4- نانو اینفلوئنسر کیست؟

این گروه از انواع اینفلوئنسر ها، افرادی هستند که  کمتر از 10 هزار فالوور دارند و مخاطبین آنان جامعه کوچکی از افراد محلی و یا افرادی که در یک زمینه خاص فعالیت دارند، هستند.

متاسفانه این گروه از اینفلوئنسرها به دلیل داشتن مخاطبین کمتر، برای شرکت در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ به همان میزان کمتر مورد توجه قرار می گیرند. ولی اگر شما به دنبال معرفی کالا یا خدمات خود در جامعه‌ ای کوچک (نیچ مارکتینگ) هستید، همکاری با این گروه از اینفلوئنسر ها را در اولویت کمپین‌های تبلیغاتی خود قرار دهید.

نحوه کسب درآمد اینفلوئنسر ها

روش هایی وجود دارد که از طریق این روش ها اینفلوئنسر ها می توانند کسب درآمد کنند. این روش ها صرفا ارتباط زیادی با تعداد فالوور های آن ها ندارد و اگر عملا یک اینفلوئنسری باشد که بتواند روی همان تعداد مخاطبی هم که دارد تاثیر بگذارد، می تواند از طریق این روش ها به درآمد برسد.

1- تبلیغات

رایج‌ ترین روش کسب درآمد اینفلوئنسرها، از راه دریافت تبلیغات از کسب و کار های دیگر است. همانطور که خودتان هم بارها در اینستاگرام دیده‌ اید، این افراد تبلیغ کسب و کار های دیگران را در استوری و پست‌ های خودشان قرار می دهند و در ازای تبلیغی که انجام می دهند، محصول، خدمات و یا هزینه ایی را دریافت می کنند.

اینفلوئنسرها تاثیر زیادی روی مخاطبین خودشان دارند و به همین دلیل، اینفلوئنسر مارکتینگ روش مناسبی برای افزایش مشتری محسوب می شود.

مقدار هزینه پرداختی بابت تبلیغات با توجه به تعداد فالوورهای اینفلوئنسر و چیزهای دیگری مثل زمینه فعالیت، میزان تعامل پست ‌ها، بازدید استوری و… مشخص می‌شود. درآمد از تبلیغات نیز خودش انواع مختلفی دارد که در ادامه توضیح مختصری در این باره به شما می دهیم:

  • اسپانسرینگ

در این روش، بر خلاف روش عادی، اینفلوئنسر به انتشار یک پست یا استوری و معرفی برند شما اکتفا نمی کند. درواقع شما اسپانسر آن اینفلوئنسر می شوید و او شما را به عنوان اسپانسر خود بار ها در صفحه اش معرفی کرده و نام می برد.

  • تبلیغات غیر مستقیم

کلمه اینفلوئنسر در زبان انگلیسی به معنی تاثیرگذار است. در واقع خیلی از ما صرفا به دلیل مشاهده سبک زندگی بعضی از اینفلوئنسر ها، تحت تاثیر آن ها قرار گرفته و علاقه‌ مند به تکرار رفتار آن ها می‌ شویم.

مثلا دوست داریم مثل آن ها لباس بپوشیم، رستورانی که آن ها می‌ روند را برویم و حتی مثل آن ها صحبت کنیم. در این شرایط تبلیغ غیر مستقیم یک برند یا محصول توسط این افراد کار بسیار راحتی است و می تواند تاثیر زیادی بر مخاطب داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر شما یک برند آبمیوه داشته باشید، کافیست که از یک اینفلوئنسر بخواهید در پست جدیدش، خود را در حال خوردن آبمیوه از برند شما نشان دهد بدون اینکه نام تان را مستقیم ذکر کند.

  • تبلیغات درصدی

خیلی از اینفلوئنسرها به جای دریافت کل هزینه در همان زمان، ترجیح می‌دهند به‌ شکل درصدی با برند و فرد مورد نظرشان همکاری کنند.

2- فروش محصولات شخصی

راه دوم برای کسب درآمد از طریق اینفلوئنسری این است که این افراد با توجه به شناختی که نسبت به مخاطبین خود دارند یک یا چند محصول را انتخاب و به تعداد بسیار زیادی تهیه کنند و به مخاطبین خود عرضه کنند. در این صورت مخاطبین با توجه به شناخت و اعتمادی که نسبت به آن فرد دارند راحت تر از محصولات و خدمات آن اینفلوئنسر استفاده می کنند.

3- راه‌اندازی کسب و کار شخصی

به تازگی کسب درآمد از این روش در میان اینفلوئنسرهای خارجی خیلی رواج پیدا کرده است. در بهره بردن از این روش، اینفلوئنسر اقدام به راه‌اندازی یک کسب و کار شخصی می کند و در ادامه با توجه به داشتن تعداد زیادی مخاطب و تاثیر گذاری زیاد روی آن ها، به راحتی کسب و کار و محصولاتش را تبلیغ می‌کند و کاربران را به سوی استفاده از محصولات و خدمات خود سوق می دهد.

4- جمع‌ آوری کمک‌ های داوطلبانه

البته که این یک روش کسب درآمد نیست، اما خب روشی است که یک اینفلوئنسر می‌تواند به کمک آن روی دنیا و انسان های اطرافش تاثیر مثبت بگذارد. همانطور که خودتان هم بارها مشاهده کرده‌اید، در زمان وقوع اتفاقاتی مثل سیل، خشکسالی و… بعضی از اینفلوئنسرها اقدام به جمع‌آوری کمک‌های خیرخواهانه می‌کنند.

این روش می تواند یک نکته مثبت برای این افراد باشد، چرا که موجب ایجاد حس خوب  و خوشبینی در مخاطب می شود و باعث می شود که مخاطب خیلی راحت تر و صمیمانه تر با اینفلوئنسر ارتباط بگیرد و به حضور در پیج وی و استفاده از خدمات و … او علاقه مند تر شود.

بیشتر بخوانید» همه چیز درباره ریپلای اینستاگرام

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح اینفلوئنسر مارکتینگ پرداخیتم و انواع اینفلوئنسر ها در اینستاگرام را به شما معرفی کردیم. اگر شما هم قصد دارید اینفلوئنسر شوید و یا با اینفلوئنسر ها همکاری کنید، بهتر است قبل از هرچیز، اطلاعات خود را در مورد نحوه فعالیت اینفلوئنسر ها افزایش دهید.

اگر شما هم دوست دارید که یک اینفلوئنسر شوید می توانید از بسته های خرید فالوور واقعی فعال ایرانی ملیونر استفاده کنید تا در کمترین زمان صاحب بیشترین فالوور شوید.

آیا تا کنون تجربه همکاری و سفارش تبلیغ به اینفلوئنسر ها را داشته اید؟ از این تجربه راضی بوده اید یا نه؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید. می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات از ما بپرسید.

سوالات متداول

1- منظور از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ به معنای بازاریابی و معرفی کسب و کار از طریق اینفلوئنسر هاست.

2- به چه کسی  Influencer گفته می شود؟

هر کسی که بتواند به گونه ایی روی رفتار و تصمیم مخاطب خودش تاثیر بگذارد اینفلوئنسر نام دارد.

3- رایج‌ ترین روش درآمد اینفلوئنسر ها از چه راهی است؟

اغلب اینفلوئنسر ها از طریق تبلیغات و بازاریابی برای کسب و کار های دیگر، کسب درآمد می کنند.

Rate this post

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *